Alles in het leven wordt duurder. Wie de basisprincipes van de economie kent, kent de oorzaak van stijgende prijzen. We zien hier de onzichtbare hand van de markt aan het werk. Het principe is simpel: als veel mensen iets willen, stijgt de prijs van product. Zo heeft de een carnavalsgroep uit Ninove eigenhandig de wereldprijs van isolation moderne (isomo red.) omhoog gedreven. ENKAAVEE ging op onderzoek en vond antwoorden.
Iedereen herinnert zich de eerste lockdown. Toen was er van nonkel Frank nog geen sprake. Tante Maggie zwaaide nog de plak. Die verplichtte ons – en ze meent het eh – om in ons kot te blijven. De jongens en meisjes van Dobbelteup hebben dit iets te letterlijk genomen. Plichtsbewust zoals ze zijn, kropen ze in hun stikkot. Drie jaar lang luisterden ze naar de ene na de andere karnavalsmix van dj jorn.
De wereld draaide door en Dobbelteup zat in zijn kot. Maar toen Jimmy toch eens de radio durfde op te zetten, kwamen ze tot het besef dat corona al eventjes voorbij was. De bende kwam niet uit hun kot, maar brak uit hun kot. Meteen werden chassis gelast en thema’s bedacht. Steeds kwamen ze uit bij de ene vrouw. Die ene vrouw die drie jaar hun leven beheerste: Maggie. En zo geschiede. Dobbelteup tekende heel hun wagen uit tot in het grootste detail. De bestelling die ze daarop plaatste, deed de vraag naar het witte goud zo hard toenemen dat alle leveranciers wereldwijd hun prijs aanpasten.
Maggie, die de macro-economische ontwikkelingen op de voet volgt, hoorde van deze spectaculaire prijsstijging en kwam eens naar Denderwindeke op onderzoek. We stuurden onze reporter ten velde ter plaatse om op locatie aanwezig te zijn waar het nieuws zich plaatsvindt. U vindt hieronder het interview met de voorzitter van Dobbelteup, Jimmy, en met hun idool, Maggie.
-
play_arrow
Interview Jimmy
-
play_arrow
Interview Maggie
-
play_arrow
Stoet
Dobbelteup 2023